نمک دریا مجوز ندارد

به گزارش مجله سرگرمی، سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در ایران نمک دریای دارای مجوز وجود ندارد، گفت: تمامی نمک های موجود با این عنوان در عطاری یا حتی بعضی فروشگاه ها، غیر مجاز است و در صورت مشاهده حتما برخورد می گردد.

نمک دریا مجوز ندارد

به گزارش خبرنگاران، به تازگی مشاهده شده است افراد سودجو، نمک دریا را دارای خواصی همچون پایین آورنده فشار خون، کاهش دهنده ورم دوران بارداری، از بین برنده سینوزیت، شفاف نماینده پوست و ضد لک، از بین برنده سودا، صفرا و بلغم و حتی تأمین نماینده ید مورد احتیاج غده تیروئید عنوان می نمایند، که همه این ها خلاف واقعیت است و بهتر است به واقعیت هایی درباره نمک مصرفی و نمک دریا اشاره گردد.

دکتر رزیتا خوئینی - سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نوع نمک مصرفی مردم کشور گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ضروری است مردم نمک تصفیه شده یددار مصرف نمایند، مصرف هر گونه نمک غیر از این مورد خطرناک و دردسر ساز است.

خوئینی ادامه داد: بر روی بسته بندی نمک های استاندارد حتما آرم سازمان غذا و دارو وجود دارد که شهروندان هنگام خرید باید دقت نمایند. البته روی بسته های نمک علامت سیب سلامت درج نمی گردد و در بعضی مواقع شباهت این دو علامت همشهریان را دچار سردرگمی می نماید.

وی در رابطه با نمک دریا گفت: در کشورهای خارجی، نمک دریا از آب های روان و تمیز استخراج می گردد و پس از انجام اقدامات لازم بر روی این نمک از جمله تصفیه آن، مصرف می گردد. اما گفتنی است که در ایران هیچ گونه نمک دریایی که دارای مجوز بوده و استاندارد باشد، وجود ندارد و تمام نمک های موسوم به نمک دریا که امروزه در عطاری ها به فروش می رسد، غیر مجاز و غیر قانونی است.

خوئینی با توصیه به شهروندان گفت: هیچ گاه شهروندان به تبلیغات و مطالب فریبنده اعتنا ننمایند؛ زیرا خطراتی که نمک های دریای موجود در عطاری ها دارند، جبران ناپذیر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فاضلاب صنایع و کارخانجات متعدد به آب دریا سرازیر می گردد، نمک های موجود در دریا به انواع فلزات سنگین آلوده می گردد و حتی رنگ این نمک ها بر خلاف تصور ما سفید نبوده و به رنگ قرمز کمرنگ دیده می گردد.

سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه نمود: نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده نماینده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است و می تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه ها و ریه ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت گردد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خوئینی در انتها تاکید نمود: همچنان که شرح داده شد در ایران نمک دریای دارای مجوز وجود ندارد و تمامی نمک های موجود در عطاری یا حتی بعضی فروشگاه ها، غیر مجاز است و در صورت مشاهده حتما برخورد می گردد.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

estekhdamjadid.ir: استخدام جدید: مجله کسب و کار، استارتاپ های گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9111

به "نمک دریا مجوز ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمک دریا مجوز ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید