خشم جهانی از اقدام فیس بوک در استرالیا

به گزارش مجله سرگرمی، شرکت فیس بوک در پی حذف فیدهای خبری در استرالیا که در واکنش به درخواست دولت این کشور برای سهیم کردن شرکتهای رسانه ای در درآمدهای تبلیغاتی انجام داد، با انتقاد جهانی ناشران و سیاستمداران روبرو شد.

خشم جهانی از اقدام فیس بوک در استرالیا

به گزارش خبرنگاران، فیس بوک تمام صفحات مربوط به دولتهای ایالتهای استرالیا، سازمانهای خیریه و همچنین سازمانهای خبری داخلی و بین المللی را سه روز پیش از شروع برنامه ملی واکسیناسیون کووید 19 در استرالیا حذف کرد.

اگرچه این اقدام به استرالیا محدود بود اما نقدها به اقدام فیس بوک گسترده بود و سیاستمداران کشورهای دیگر این رفتار فیس بوک را کوشش برای تحت فشار قرار دادن دولتهایی که در نظر دارند اقدامات مشابهی انجام دهند، توصیف کردند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در صفحه فیس بوک خود نوشت: اقدام فیس بوک در قطع کردن اطلاعات خدمات اضطراری و سلامتی، گستاخانه و مایوس نماینده بوده است. این اقدامات تنها تاییدنماینده نگرانیهایی است که شمار رو به رشد از کشورها درباره رفتار شرکتهای عظیم فناوری که فکر می نمایند از دولتها عظیمتر بوده و مقررات نباید شامل حال آنها گردد، ابراز نموده اند.

اختلاف میان فیس بوک و استرالیا بر سر قانونی است که فیس بوک و گوگل را ملزم می نماید با رسانه های خبری قراردادهای تجاری بسته و برای نمایش لینکهای اخبار آنها پول پرداخت نمایند.

فیس بوک خاطرنشان کرد شمار زیادی از صفحات را مسدود نموده زیرا قانون پیشنهادی استرالیا به طور واضح محتوای خبری را تعریف ننموده است. این شرکت تاکید نمود تعهدش برای مقابله با اطلاعات نادرست تغییر ننموده و صفحاتی را که اشتباهی مسدود شده اند، احیا خواهد نمود.

یک سخنگوی فیس بوک اظهار کرد: اقداماتی که ما انجام می دهیم به محدود کردن دسترسی کاربران و ناشران استرالیا به محتوای خبری داخلی و بین المللی متمرکز شده است. از آنجا که قوانین دستورالعمل روشنی درباره تعریف از محتوای خبری ارایه ننموده اند، ما تعریف گسترده ای را مد نظر قرار دادیم تا به قانونی که معرفی شده است، احترام بگذاریم.

جولیان نایت، مدیر کمیته مجلسی نظارت بر صنعت رسانه انگلیس یکی از سیاستمداران خارجی بود که معتقد بود پیامی که فیس بوک با این اقدامش مخابره کرد، فراتر از استرالیا را هدف گرفته بود.

ناشران خبری تاکتیکهای فیس بوک را گواهی بر این می دانند که این شرکت که مالک اینستاگرام و واتس اپ هم است، به عنوان یک دروازه بان برای صنعتشان قابل اعتماد نیست.

هنری فور واکر، رییس گروه صنعتی انجمن رسانه خبری انگلیس خاطرنشان کرد مسدود کردن اخبار در زمان پاندمی دنیای یک نمونه کلاسیک از یک قدرت انحصارطلب است که کوشش می نماید بدون توجه به شهروندان و مشتریان، موقعیت برتر خود را حفظ کند.

دیتمار ولف، مدیر انجمن ناشران خبری BDZV آلمان اظهار کرد: اکنون زمان مناسبی است که دولتهای سراسر دنیا قدرت بازار پلتفرمهای عظیم را محدود نمایند.

ارزش سهام فیس بوک روز پنج شنبه 1.5 درصد سقوط کرد.

ناشران می گویند پلتفرمهایی مانند گوگل و فیس بوک عمده درآمد تبلیغات را به جیب می زنند و روزنامه ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی ناچار می شوند اتاقهای خبری خود را کوچکتر نموده یا تعطیل نمایند.

حوزه های قضایی در سراسر دنیا در حال اجرایی مقرراتی هستند که گوگل، فیس بوک و سایر شرکتهای اینترنتی را ملزم می نمایند درآمدهای خود را با ناشران سهیم شوند و بروکسل هم دستورالعملی در این زمینه در دست اجرا دارد که کشورهای اتحادیه اروپا را ملزم می نماید تا ژوئن آن را اجرایی نمایند.

گوگل معترض است که مقررات استرالیا حتی از مقررات اروپا فراتر رفته و حتی برای لینکها و بخشهایی از مقالات هم اعمال می گردد اما اقدام فیس بوک در استرالیا نشان دهنده جدایی تاکتیکی از گوگل است. این دو شرکت علیه این قوانین به اتفاق یکدیگر کارزاری را راه انداخته بودند و هر دو تهدید نموده بودند خدماتشان را در استرالیا قطع می نمایند اما گوگل در روزهای اخیر توافقهایی با چندین رسانه استرالیایی امضا نموده است. شرکت نیوزکورپ روپرت مورداک، جدیدترین شرکت رسانه ای است که با گوگل برای نمایش لینک اخبارش در اکانت نیوز شوکیس این موتور جست و جو در قبال دریافت پول قابل توجه به توافق رسیده است.

فیس بوک به خصوص برای مسدود کردن صفحات خیریه و دولتهای ایالتی عظیم شامل صفحاتی که درباره پاندمی و تهدیدات آتش سوزی جنگلها اطلاعات فراهم می نمایند، هدف محکومیت قرار گرفته است. با وجود این که صفحه خود فیس بوک برای مدتی غیرقابل دسترس شد، بعضی از این صفحات بعدا احیا شدند.

فیس بوک اعلام نموده که قانون استرالیایی که تا چند روز دیگر قرار است در مجلس این کشور تصویب گردد، اساسا رابطه میان فیس بوک و ناشران را درک ننموده و این شرکت با انتخاب دشواری بین عمل به این قانون یا مسدود کردن اخبار روبروست.

بر اساس گزارش رویترز، فیس بوک اعلام نموده که اخبار تنها چهار درصد از محتوایی است که کاربران در وب سایتش مشاهده می نمایند. اما برای استرالیایی ها، نقش فیس بوک در خبررسانی افزایش پیدا نموده است. آنالیز 2020 دانشگاه کانبرا نشان داد 21 درصد از مردم استرالیا از شبکه اجتماعی به عنوان منبع خبری اصلی استفاده می نمایند و 39 درصد از فیس بوک برای دریافت اخبار استفاده می نمایند.

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 135694

به "خشم جهانی از اقدام فیس بوک در استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم جهانی از اقدام فیس بوک در استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید