جلیقه زردها بعد از 6 ماه چه بدست آورده اند؟

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از یورو نیوز، جلیقه زردها امروز شنبه، برای بیست و هفتمین هفته متوالی به خیابان های فرانسه می آیند. شش ماه پس از آغاز این جنبش برخی از جلیقه زردها هنوز معتقدند که مسئولان اجرایی توجه کافی به اعتراض آن ها نکرده اند.

جلیقه زردها بعد از 6 ماه چه بدست آورده اند؟

جلیقه زردها از ماه نوامبر گذشته (آبان 1397)، واقعاً چه امتیازهایی را توانسته اند از دولت بگیرند؟

شش ماه از زمانی که جلیقه زردها به خیابان ها آمدند و خواهان عدالت اجتماعی و قدرت خرید بیشتر شدند، می گذرد. برای آرام کردن خشم معترضان در شش ماه گذشته، رئیس دولت مجبور شده است مماشات در مقابل این حرکت اعتراضی را چند برابر کند. امانوئل ماکرون به طور رسمی دو بار درباره جلیقه زردها در تلویزیون فرانسه صحبت و چندین اقدام را برای خاتمه دادن به این بحران اعلام کرده است.

امانوئل ماکرون در تاریخ 10 دسامبر 2018 (19 آذر 1397) در کاخ الیزه به طور مستقیم در تلویزیون ظاهر شد تا لغو اقتصادیات بر سوخت، حذف اقتصادیات بر ساعات اضافه کاری و افزایش حداقل دستمزد از طریق پاداش دولتی کار را اعلام کند. او دومین بار در تاریخ 25 آوریل 2019 بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و اصلاحات در بخش دولتی و کاهش اقتصادیات بر درآمد را اعلام نمود.

لغو اقتصادیات سوخت

اقتصادیات بر روی سوخت های کربنی آغازگر جنبش جلیقه زردها در نوامبر گذشته بود. اما تنها سه هفته اعتراض کافی بود تا دولت از موضع خود عقب نشینی کند و ابتدا تعلیق این اقتصادیات و سپس لغو آن را اعلام کند. ابتدا ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه اعلام نمود که اعمال این اقتصادیات برای شش ماه تعلیق می شود اما در نهایت دولت تصمیم به لغو کلی آن گرفت.

برای بسکمک از جلیقه زردها که در شهرهای کوچک و حومه شهرهای بزرگ زندگی می کنند بهای سوخت و اقتصادیات بر آن اهمیت زیادی دارد.

افزایش 100 یورویی حداقل دستمزد از طریق پاداش کار

از ابتدای سال 2019، افراد با حداقل دستمزد، هر ماه 100 یورو اضافه تر به دلیل افزایش پاداش دولتی کار و کمک های اجتماعی که امانوئل ماکرون آن را در دسامبر گذشته اعلام کرده بود، دریافت می کنند. بنابراین از ابتدای سال میلادی جاری، حداقل دستمزد از 1185 یورو در ماه به 1210 یورو رسید و 100 یوروی بیشتر به این مبلغ اضافه می شود.

کاهش قابل توجه اقتصادیات بر درآمد

قدرت خرید یکی دیگر از خواسته های جنبش جلیقه زردها بود که رئیس جمهوری فرانسه قول داد که اقتصادیات بر درآمد را با رقم قابل توجهی کاهش دهد اما مشخص نکرد که چگونه قرار است کسری بودجه ناشی از کاهش اقتصادیات ها را جبران کند.

هنوز اطلاعات زیادی درباره روش دقیق این کاهش اقتصادیات مشخص نشده است و قرار است در ماه ژوئن (خرداد ماه) درباره آن بحث شود.

حذف اقتصادیات بر ساعات اضافه کاری و پاداش خاتمه سال

امانوئل ماکرون در دسامبر گذشته، اعلام نمود که از این پس اخذ اقتصادیات از اضافه کاری ها حذف می شود. او از شرکت ها خواست به صورت داوطلبانه، پاداش خاتمه سال کارمندان خود را بدون کسر اقتصادیات یا هزینه اضافی پرداخت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه در ماه آوریل هم اعلام نمود که این امتیاز برای سال 2019 تمدید می شود و شامل درآمدها تا سقف 3600 یورو در ماه خواهد شد.

قدرت خرید بازنشستگان

فرانسه حدود هفت میلیون و 500 هزار بازنشسته دارد. طبق اصلاحاتی که امانوئل ماکرون اعلام نمود، افرادی که حقوق بازنشستگی آن ها کمتر از دو هزار یورو در ماه است، از طرح افزایش اقتصادیات رفاه اجتماعی معاف می شوند. طبق گفته وزیر کار فرانسه سه میلیون و 500 هزار نفر از بازنشستگان شامل این مورد اصلاحی شده اند.

بازنگری در مستمری بازنشستگان بر اساس نرخ تورم

بازنگری در مستمری بازنشستگان بر اساس تورم، یکی از اصلاحات مهمی است که توسط امانوئل ماکرون مطرح شد. طبق گفته رئیس جمهوری فرانسه، حقوق بازنشستگی خانوارهایی که درآمدی کمتر از دو هزار یورو در ماه دارند از تاریخ اول ژانویه 2020 دوباره بر اساس نرخ تورم شاخص گذاری می شود و این موضوع تا سال 2021 شامل تمام بازنشستگان می شود.

اما علاوه بر این موارد اقدامات اجرا شده شامل اصلاحات سازمانی نیز بوده که عبارتند از:

تعطیلی مدرسه ملی مدیریت اداری و اصلاحات در بخش مشاغل دولتی

در ماه های اخیر، بحران مربوط به جلیقه زردها، بی اعتمادی نسبت به مقام های دولتی و نخبگان را تشدید کرده است. به طوری که بسکمک از معترضان حتی خواهان تعطیلی دانشگاه ملی مدیریت اداری شدند. آن ها معتقدند که این دانشگاه مسئول ایجاد یک طبقه دست چین شده در مسئولیت های اجرایی است که فارغ التحصیلان آن با آحاد جامعه فاصله دارند. بسکمک از سیاستمداران و مدیرعامل های فرانسه از این دانشگاه که در شهر استراسبورگ واقع شده است فارغ التحصیل شده اند. در پی این اعتراض ها امانوئل ماکرون به یکی از اعضای دولت مأموریت داد تا یک رشته اصلاحات در بدنه بزرگ دولت را بررسی کند. این بررسی ها باید در مدت شش ماه نهایی شود و از جمله آن تعطیلی دانشگاه ملی مدیریت اداری است.

علاوه بر این، رئیس جمهور فرانسه می خواهد از دولت نیز تمرکز زدایی کند و حتی برخی از سمت ها در هسته اصلی دولت را حذف کند.

آسان کردن برگزاری همه پرسی

امانوئل ماکرون گرچه همه پرسی به پیشگامی شهروندان را که جلیقه زردها خواهان آن هستند رد کرد ولی اعلام نمود که برگزاری همه پرسی به پیشگامی مشترک تسهیل می شود. طبق قانون فرانسه اگر در موضوعات مختلف، یک میلیون امضا جمع شود می توان تصمیم گیری درباره آن را به رأی عموم گذاشت. اما هم اکنون رئیس جمهوری فرانسه در نظر دارد این میزان امضا را کاهش دهد تا امکان برگزاری همه پرسی راحت تر شود.

درگیر شدن و مداخله در موضوعات زیست محیطی

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که از ماه ژوئن 150 شهروند به طور تصادفی انتخاب خواهند شد تا در جلسات شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شرکت جدی داشته باشند.

از سوی دیگر در مورد مسائل مربوط به محیط زیست امانوئل ماکرون از ایجاد شورای دفاع از محیط زیست خبر داده بود. نخستین جلسه این شورا قرار است روز 23 مه تشکیل شود تا برای موضوعاتی که در حوزه محیط زیست فوریت دارند راه چاره بیاندیشد.

مقابله با تعطیلی مدارس و بیمارستان ها

امانوئل ماکرون همچنین پس از اعتراض جلیقه زردها در یکی از برنامه های خود اعلام نمود که اجازه تعطیلی هیچ مدرسه و بیمارستانی را تا سال 2022 نخواهد داد یعنی زمانیکه دوره پنج ساله ریاست جمهوری وی به خاتمه می رسد. او همچنین اعلام نمود از ابتدای سال تحصیلی 2019-2020 تعداد دانش آموزان در یک کلاس درس نباید از 24 نفر فراتر رود.

مقابله با فرار اقتصادیاتی

رئیس جمهوری فرانسه از دیوان محاسبات این کشور خواهد خواست تا با دقت تعداد افرادی را که فرار اقتصادیاتی داشته اند، تخمین بزند و اقدام های مشخصی را پیشنهاد دهد.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون همچنان بر سر برخی مسائل در موضع خود باقی خواهد ماند. به نظر می رسد او اقتصادیات بر ثروت را لغو نمی کند. برای به رسمیت شناختن رأی سفید اقدامی انجام نمی دهد و در سن قانونی بازنشستگی که در فرانسه 62 سال مشخص شده است، تغییری نمی دهد.

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24263

به "جلیقه زردها بعد از 6 ماه چه بدست آورده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلیقه زردها بعد از 6 ماه چه بدست آورده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید