ارگونومی در تار و پود فرش زنجان می نشیند

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان گفت: طراحی و ایجاد دارهای قالی ارگونومیک یکی از دستاوردهای مهم خوشه فرش دستباف استان زنجان است.

ارگونومی در تار و پود فرش زنجان می نشیند

به گزارش خبرنگاران، ایرج احمدی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط عامل توسعه خوشه فرش دستباف زنجان، عوارضی برای بافندگان فرش شناسایی شد که به دلیل نشست های طولانی مدت و عدم رعایت استانداردهای محیطی از جمله نور، هوا و...، مسائلی را برای بافندگان ایجاد می کرد که این مسائل با گذشت زمان منجر به بروز اختلالات در سیستم آناتومی و همچنین بینایی و تنفسی بافندگان می شد.

این مسئول ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از بروز این مسائل، طراحی و ایجاد کارگاه دارهای قالی ارگونومیک در دستور کار خوشه فرش دستباف زنجان نهاده شد و در این راستا 27 فقره دار قالی با اعتبارات شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان خریداری و یک محیط پایلوت در اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی زنجان برای استقرار این دارها با جایگاه های مخصوص و نور کنترل شده ایجاد شد و فضای اولیه لازم جهت ایجاد و فرهنگ سازی برای این کار فراهم شد.

وی با اشاره به افزایش گرایش قالی بافان به دارهای ارگونومیک، اضافه نمود: خوشبختانه اخیرا گرایش به استفاده از این نوع دارهای قالی افزایش یافته و فراوریکنندگان دار قالی در استان نیز برای فراوری نوع مشابه آن اقدام نموده اند.

احمدی با تاکید بر حمایت از صنایع دستی با قدمت استان، توضیح داد: در این راستا تشکیل خوشه های صنایع دستی از جمله چاقو، مس و ملیه در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان واقع شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان، یادآور شد: با تشکیل و فعالیت خوشه فرش از حلقه های ناتوان و کم توان در زمینه فرش حمایت می گردد که در نتیجه آن شاهد ارتقای بهره وری هستیم همچنین حمایت از طراحان و نقاشان فرش دست بافت از اولویت های کاری در تشکیل خوشه فرش است که امکان خلاقیت و نوآوری در طرح ها و نقش ها نیز برای آن ها ایجاد می گردد.

وی اعلام نمود: فرش یکی از صنایع قدیمی زنجان است که تنوع قابل توجهی را در نقشه های فرش پشمی استان دیده می گردد به طوری که هر منطقه نقشه خاص خود را دارد ولی رنگ های لاکی و قرمز در همه فرش ها بیشتر استفاده می گردد.

دبیر: مرجان طاوسی

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10406

به "ارگونومی در تار و پود فرش زنجان می نشیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگونومی در تار و پود فرش زنجان می نشیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید