چالش 120دقیقه ای ها در اکران98، فیلم های شاخص فجر کوتاه می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران- گروه هنر- زهرا منصوری: جشنواره سی و هفتم فیلم فجر را در قیاس با دوره های اخیر این رویداد می توان رکوردار فیلم هایی با زمان بالا دانست. هرچند تصور غالب در سینمای ایران چنین بوده و هست که فیلم های سینمایی باید در زمان 90 دقیقه ای فراوری شوند اما در این دوره از جشنواره شاهد فیلم هایی با زمان بیش از 2 ساعت بودیم که اتفاقا جزو آثار پر مخاطب و شاخص جشنواره هم بودند.

چالش 120دقیقه ای ها در اکران98، فیلم های شاخص فجر کوتاه می گردد؟

فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد ساخته نرگس آبیار با 140 دقیقه، ماجرای نیمروز؛ رد خون ساخته محمدحسین مهدویان با 140 دقیقه و متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی با 130 دقیقه فیلم های پرسروصدای جشنواره سی وهفتم بودند که از میان آن ها اکران آخری به جهت دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، برای نوروز 98 قطعی شده است. این ها فیلم هایی هستند که به نظر می رسد قاعده زمان استاندارد فیلم در سینمای ایران را به چالش کشیده اند.

عبور از فیلم های 90 دقیقه ای

نرگس آبیار کارگردان شبی که ماه کامل شد در نشست رسانه ای این فیلم پس از نمایش در سالن رسانه ها درباره زمان این اثر گفت: نمی توان چنین فیلم هایی را در 90 دقیقه روایت کرد. ضمن اینکه کم کم باید از فیلم های 90 دقیقه ای عبور و قبول کنیم که می گردد آثاری را در 2 ساعت هم فراوری کرد.

نرگس آبیار معتقد است که سینمای ایران باید از فیلم های 90 دقیقه ای عبور کند

اما فارغ از قبول یا رد مخاطبان، سینمای ایران به ویژه در چرخه اکران عمومی چقدر از نظر زیرساختی آماده قبول این گزاره است؟

جالب است بدانید این 3 فیلم تنها فیلم هایی نیستند که زمان استاندارد 90 دقیقه را به چالش کشیده و در زمانی طولانی تر فراوری شده اند؛ برای مثال فیلم سینمایی معکوس ساخته پولاد کیمیایی با 102 دقیقه، روزهای نارنجی ساخته آرش لاهوتی با 102 دقیقه، سونامی ساخته میلاد صدرعاملی با 105 دقیقه، درخونگاه ساخته سیاوش اسعدی با 107 دقیقه، سمفونی نهم ساخته محمدرضا هنرمند با 105 دقیقه، 23 نفر ساخته مهدی جعفری با 110 دقیقه و جمشیدیه ساخته یلدا جبلی با 106 دقیقه از این دسته از آثار بودند.

سینماداران و مسئله فیلم های 120 دقیقه ای

با وجود این موارد اما نکته مهم این است که این آثار با زمان روایتی بالای 120 دقیقه، کار جدول بندی اکران را برای سینماداران سخت می نمایند به طوری که این امر باعث می گردد آنها سانس های 2 ساعت و نیمه برای چنین فیلم هایی تعریف نمایند؛ امری که به لحاظ مالی برای سینماداران مقرون به صرفه نیست. چراکه در نهایت آن ها یک یا 2 سانس نمایش را در برنامه روزانه خود از دست می دهند و همین موضوع باعث می گردد آن ها نسبت به اکران چنین فیلم هایی تمایل نداشته باشند.

سال 94 و در خلال اکران فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) ساخته مجید مجیدی بود که بهای این فیلم 178 دقیقه ای به ناگاه و بنابر تصمیم شورای صنفی نمایش افزایش پیدا کرد که دلیل آن هم همین زمان طولانی فیلم اعلام شد و همین تجربه این شائبه را به وجود آورده است که به فرض راه یابی آثار شاخص جشنواره سی وهفتم به چرخه اکران بدون کوتاه کردن زمان، ممکن است قیمت بلیت های این فیلم ها بیشتر از سایر آثار باشد.

افزایش بهای بلیت قطعی است؟

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در مصاحبه با خبرنگاران درباره قیمت بلیت فیلم هایی با زمان بیش از 120 دقیقه عنوان نمود:با صدور پروانه نمایش این فیلم ها، در کارگروه اکران درباره چگونگی اکران آنها تصمیم گیری می گردد زیرا این موضوع مربوط به قرارداد و توافق سینمادار و تهیه نماینده می گردد اما قطع به یقین به دلیل بهای لامپ ها در سینماها و تایم این آثار، شاهد افزایش بهای آنها خواهیم بود.

فرجی ادامه داد: با این وجود باید ببینیم در آیین نامه به چه میزان اجازه این تصمیم گیری داده می گردد اما نکته ای که وجود دارد این است که وقتی برای افزایش بهای بلیت ها تصمیم گیری می گردد همواره سقفی در نظر گرفته می گردد و نمی گردد از آن سقف فراتر رفت ولی برای فیلم هایی با مدت زمان بالا باید منتظر تصمیم گیری شورا ماند.

اما همانطور که پیش تر اشاره شد بسیاری از سینماداران هم به دلایل مالی و اینکه ممکن است مخاطبان با چنین آثاری ارتباط برقرار ننمایند و حوصله شان سر برود، تمایل چندانی به اکران فیلم های با زمان طولانی ندارند.

آیین نامه اکران سکوت نموده است؟

رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی در مصاحبه با خبرنگاران درباره این موضوع گفت: در آیین نامه اکران اشاره ای به زمان فیلم ها نشده و باید بلیت آثار سینمایی یک قیت واحد داشته باشد. در گذشته بلیت فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) به دلیل تایم بالا در دوره ای نسبت به سایر فیلم ها افزایش پیدا کرد اما بلافاصله بعد از چند روز قیمت بلیت های این فیلم را هم مانند سایر فیلم ها کردند و گفتند نمی گردد بلیت ها 2 نرخ داشته باشند، چراکه بهای بلیت برای بسیاری اهمیت دارد و شاید به خاطر آن به تماشای فیلم دیگری بنشینند.

وی اضافه کرد: اگر قیمت بلیت یک فیلم بیشتر از دیگر آثار باشد مسلما آن فیلم متضرر می گردد چون همانطور که گفتم بهای بلیت برای مردم مهم است از همین رو باید قیمت ها یکسان باشد.

مدیر سینما آزادی افزایش قیمت بلیت یک فیلم را باعث متضرر شدن آن در چرخه اکران می داند

سعیدی پور در ادامه با اشاره به اینکه فیلم هایی که بیش از 2 ساعت زمان دارند برای سینمادار یک معضل بزرگ ایجاد می نمایند، عنوان نمود: در قضیه این فیلم ها سینمادار مجبور است برای آن آثار سانس های 2 ساعت و نیمه تعریف کند که در پی این امر سالن نمایش دهنده این آثار تا شب شاهد کم شدن یک یا 2 سانس به نسبت فیلم های دیگر می گردد. به همین ترتیب معمولا سینماداران چندان راغب نیستند فیلم های بالای 2 ساعت را به راحتی اکران نمایند.

این سینمادار اضافه کرد: هرچند در ایام برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شاهد فیلم هایی با تایم بالا اما پرمخاطب و گیشه دار مثل شبی که ماه کامل شد، ماجرای نیمروز؛ رد خون و متری شیش و نیم بودیم اما من به آقای رضوی تهیه نماینده ماجرای نیمروز؛ رد خون و آقای قاسمی تهیه نماینده شبی که ماه کامل شد شرح دادم که ما در سینما آزادی 5 سالن داریم که سالن اصلی 500 جایگاه دارد، بنابراین اگر بخواهیم فیلمی را در سالن اصلی به نمایش بگذاریم سعی می کنیم فیلمی با تایم کمتر را اکران کنیم تا بتوانیم 2 سانس اضافه تر داشته باشیم.

سعیدی پور ادامه داد: همین 2 سانس معادل هزار بلیت اضافه تر است که این تعداد برای یک روز سینما رقم بالایی است، البته به شرط اینکه آن فیلمی که زمانش کمتر است پرمخاطب باشد. حتی تعریف سانس های 2 ساعته برای آثار باز هم برای سینمادار مقرون به صرفه تر است از سوی دیگر هم مردم کمتر خسته می شوند.

اکران این فیلم ها ضرر است

محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا هم اکران فیلم های بیش از 2 ساعت را ضرری برای سینماداران می داند.

رئیس انجمن سینماداران معتقد است فیلم بالای 90 دقیقه برای مخاطب جذابیت ندارد

وی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: چنین فیلم هایی زمان بیشتری می برند و مخاطب با تماشای آن ها خسته می گردد، ضمن اینکه تجربه نشان داده فیلم هایی با زمان بیش از یک ساعت و نیم برای مخاطب جذابیت ندارد چراکه آنها حوصله ندارند به تماشای فیلم هایی با زمان بیش از 2 ساعت بنشینند.

قاصد اشرفی ادامه داد: البته نمی گردد این موضوع را به همه فیلم ها تعمیم داد، چراکه فیلم هایی که قصه خوبی دارند از این قاعده مستثنی هستند اما نکته دیگری که می گردد به آن اشاره نمود این است که فیلم هایی که زمان زیادی دارند، سانس بندی سینماها را دچار مشکل می نمایند و این موضوع هم به ضرر سینمادار و هم به ضرر صاحبان آثار است چراکه وقتی سانس ها به صورت 2 ساعت و نیمه تعرف می گردد در نهایت یک تا 2 سانس از سانس های معمول سینما کم می گردد این هم به ضرر سینمادار و صاحبان فیلم است.

هرچند فیلم هایی با زمان بیش از 2 ساعت برای سینماداران یک ضرر محسوب می گردد، اما باید توجه داشت که کم کم باید از این قاعده عبور کرد و مخاطبان را با آثار ارزنده به تماشای فیلم های بلند هم عادت داد. ضمن اینکه فیلم هایی که در این گزارش به آنها اشاره شد اتفاقا جزو آثار برتر جشنواره از نظر هیات داوران و تماشاگران بودند؛ آثاری که در ایام برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هر شب سانس های فوق العاده زیادی به خود اختصاص می دادند؛ به نظر می رسد برای برطرف این چالش باید تدبیری اندیشیده گردد.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13790

به "چالش 120دقیقه ای ها در اکران98، فیلم های شاخص فجر کوتاه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش 120دقیقه ای ها در اکران98، فیلم های شاخص فجر کوتاه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید