نگرانی ها از افزایش میزان نفوذ امارات در موریتانی

به گزارش مجله سرگرمی، روابط رو به رشد میان موریتانی و امارات و حجم نفوذ ابوظبی در نواکشوت و همچنین قراردادها و توافق های اجرا شده میان دو کشور در زمینه های مختلف نگرانی و ترس نخبگان موریتانی را به همراه داشته است.

نگرانی ها از افزایش میزان نفوذ امارات در موریتانی

به گزارش خبرنگاران، وبسایت خلیج آنلاین در گزارشی اختصاصی درباره روابط امارات با موریتانی نوشت: بیشتر موریتانیایی ها دیگر خشم خود نسبت به حجم غارت اموال و دارایی های کشورشان توسط امارات را کتمان نمی نمایند.

کوشش های جدی مقامات ابوظبی برای گذاشتن پایه های قدرت و توسعه به وسیله انجام معاملات با نظام در حال افول موریتانی روشن و آشکار شده است، نظامی که این امکان را برای امارات فراهم کرد تا با قدرت وارد تمامی عرصه های مالی، فرهنگی، نظامی و حتی رسانه ای نواکشوت گردد.

تعدادی از ناظران مسائل موریتانی معتقد هستند، محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهوری این کشور که بارها اعلام نموده است پس از خاتمه دوره ریاست جمهوری خود و ترک کاخ ریاست جمهوری نقش سیاسی و مالی خود را حفظ خواهد نمود، در حال حاضر برای ایجاد شراکت های استراتژیک و راهبردی با دو محور ابوظبی و ریاض کوشش می نماید و زمینه دستیابی مؤسسه های امارات به املاک، بنادر و فرودگاه های این کشور را هم فراهم می نماید.

محمد ولد با این دید به اقدامات خود نگاه می نماید که وی با این کار مین زیر پای دوستش محمد الغزوانی که او را برای جانشینی خود در سِمت ریاست جمهوری کاندیدا نموده است، می کارد تا بتواند بعدها او را کنترل و یا رهبری کند و یا اینکه در آینده بتواند با وی به تقابل بپردازد.

روندی سریع

دکتر احمد انداری، استاد روابط بین الملل دانشگاه العیون معتقد است که بخشی از نفوذ امارات در موریتانی بیانگر تمایل این کشور به استفاده از بحران مالی شدید نواکشوت برای گسترش نفوذ خود در کشوری است که از اهمیت ژئواستراتژیک بالایی به ویژه برای امارات و کوشش های آن برای نفوذ در آفریقا برخوردار است.

وی گفت: اما مسأله مهم در این باره، روند سریع این نفوذ است که از یک سو چندین سوال درباره میزان قانونی بودن امضای تمامی این توافقنامه ها با نظامی در آستانه خاتمه مطرح می نماید و از طرف دیگر سوالی در این باره مطرح می نماید که آیا این توافقنامه ها پیش از امضا به طور دقیق آنالیز می شوند یا خیر؟ چراکه بعضی از این توافقنامه ها علی رغم پیامدهای تأثیرگذار خود بر اقتصاد موریتانی و جهت گیری های سیاسی در مناطق مختلف اما در مجلس تصویب نشده اند.

این درحالی است که در چند سال اخیر روند ورود امارات به موریتانی روندی صعودی داشته و شدت گرفته است و همچنین سفرهای رسمی مقامات بلندپایه دو کشور نیز افزایش یافته است، طوری که عیسی عبدالله مسعود الکلبانی، سفیر امارات در نواکشوت به عضو ارشد سازمان های معتبر در موریتانی برای دیدار با وزرای دولت این کشور تبدیل شده است.

به همین دلیل، الهیبه ولد شیخ سیداتی، مدیر کل خبرگزاری الاخبار المستقلة بر این باور است که روند رو به رشد نفوذ و نقش مستقیم امارات در موریتانی درست پس از قطعی روابط نواکشوت با قطر شروع شد.

وی به خلیج آنلاین گفت: این نفوذ شامل تمامی زمینه های نظامی، فرهنگی، فکری، و رسانه ای و همچنین سرمایه گذاری در زمینه های کشاورزی، آبیاری، بنادر و فرودگاه ها می گردد.

تظاهرات

توافق اخیر میان دولت موریتانی و امارات مبنی بر واگذاری فرودگاه بین المللی ام التونسی نواکشوت به یک شرکت اماراتی بحث و جدل های زیادی را به همراه داشت، به ویژه اینکه تاکنون هیچ گونه جزئیاتی از واگذاری اداره کامل فرودگاه موریتانی و تمامی امتیازات آن به شرکت اماراتی به مدت 25 سال منتشر نشده است.

همچنین واگذاری اراضی کشاورزی حاصلخیز در کرانه رود سنگال به تاجران اماراتی، تظاهرات ساکنان محلی را به همراه داشته است، چراکه این اهالی معتقدند که کوچ اجباری این افراد از اراضی شان که معاش خود را از آن تأمین می نمایند در راستای منافع سرمایه گذاران خارجی بوده و ظلم در حق آنها محسوب می گردد و همین مسأله خشم اعضای مجلس موریتانی را به همراه داشته است.

همچنین تعدادی از رسانه های موریتانی گزارش هایی را از نقش امارات در اداره بنادر دو پایتخت سیاسی و مالی موریتانی (نواکشوت و نوادیبو) منتشر نموده اند. علاوه بر این مسأله گزارش ها حاکی از مداخله ابوظبی در طرح بندر انجاگو در نزدیکی مرزهای موریتانی و سنگال است.

نگرانی و ترس ها

ورود امارات به رسانه های محلی موریتانی به وسیله صدور مجوز یک شبکه تلویزیونی ویژه دست پرورده های ابوظبی و همچنین وجود صفحات و سایت هایی در همین زمینه، نگرانی و ترس زیادی را در میان نخبگان موریتانی ایجاد نموده است.

به همین دلیل، حبیب الله ولد احمد، روزنامه نگار مشهور موریتانیایی در صفحه فیسبوک خود نوشت: چنانچه مسأله افتتاح قریب الوقوع شبکه ای به نام الرؤیه وابسته به سایت محلی ـ اماراتی الرؤیه صحت داشته باشد، بدین معنا است که محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی به زودی بر ما حکومت خواهد نمود و ما نیز در زمره امارت های او قرار خواهیم گرفت.

وی اضافه نمود: تمامی ملت موریتانی باید صدور مجوز افتتاح چنین شبکه های وابسته به یک کشور خارجی را محکوم و رد نمایند، چراکه این مسأله کوششی است برای تحقق برنامه های مخرب و مشکوک در داخل کشور و تقریبا تمامی منطقه.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21261

به "نگرانی ها از افزایش میزان نفوذ امارات در موریتانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ها از افزایش میزان نفوذ امارات در موریتانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید