لزوم افزایش امنیت زیستی در واحدهای دامی مازندران

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران بر لزوم افزایش امنیت زیستی در واحدهای دامی استان تاکید نمود.

لزوم افزایش امنیت زیستی در واحدهای دامی مازندران

محمد حسن گلپایگانی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به نوپا بودن نظام دامپزشکی در حوزه خدمت رسانی به دامداران اظهار کرد: طبق اصل 44 قانون اساسی بخشی از تصدی گری دولت در حوزه صدور پروانه فراوری و بهره برداری به بخش خصوصی و سازمان مردم نهاد واگذار شده است.

وی با بیان اینکه باید قوانین را منطبق با شرایط موجود هر استان تنظیم و تدوین کرد، در ادامه به امنیت زیستی مازندران اشاره و تاکید نمود: برای جلوگیری از آلودگی باید قوانین سخت تری اعمال گردد به گونه ای که بسته به شرایط محیطی و زیستی باید امنیت زیستی در واحدهای دامی استان افزایش یابد.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران با اشاره به اهمیت دفاتر خدماتی و لایه های پایین کشاورزی و استفاده از تجارب آنها، اظهار کرد: این تجربه ها باید از رده های پایین به بالا دست، انتقال داده گردد در غیر این صورت ستاد مرکزی روش آزمون و خطا را در پیش می گیرد و از مسائل استان ها با خبر نخواهد شد.

گلپایگانی، شرط پیشرفته شدن کشور و استان را بومی سازی تجارب جهانی دانست و توضیح داد: این یعنی نسخه کلی که در تهران نوشته شده به صورت بومی در مازندران اجرا گردد.

وی با اشاره به کمیسیون ماده 18 و ماده 5 دستورالعمل قانون جامع کشاورزی که دولت را سیاست گذار می داند، اظهارکرد: شورای نظام دامپزشکی استان صرفاً یک مجری برای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور در حوزه ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری است و حق هیچ گونه تغییر در نص قانون را ندارد و فقط می تواند پیشنهادات خود را به سطح کلان تری که قوانین را وضع می نمایند، ارائه دهد.

تعیین تعرفه صدور پروانه های واحدهای دامی به شورای نظام دامپزشکی ربطی ندارد

گلپایگانی در خصوص گلایه دامداران از پرداخت حقوق دامپزشکان و عدم حضور آنان در واحدهای دامی، بیان نمود: شورای نظام دامپزشکی مازندران یک تشکل مردم نهاد است و فقط می تواند برای اعضایش تعرفه تعیین کند و در تعرفه صدور پروانه های واحدهای دامی که از سوی شورای مرکزی ابلاغ و تعیین می گردد، اختیاری ندارد.

وی با بیان اینکه طبق قانون، منابع اقتصادی نظام دامپزشکی، حق عضویت، هدایا و مقرری هایی است که برای اعضا تعیین می گردد، تاکید نمود: مصوبه گذشته سازمان نظام دامپزشکی که مسکوت شده به این صورت است که 5 درصد از میزان قرارداد یک دکتر دامپزشک با کارفرما، جهت انجام امور و نظارت های لازم، به نظام دامپزشکی تعلق گیرد، بنابراین سازمان هزینه ها را از اعضا گرفته و از فراورینماینده مبلغی دریافت نمی نماید.

گلپایگانی در خصوص حضور نداشتن دامپزشک به عنوان مسئول فنی و بهداشتی در واحدهای دامی و شیلاتی نیر گفت: حضور دائم مسئولان فنی و بهداشتی در حوزه واحدهای خوراک و یا فرآورده های بسته بندی به دلیل اینکه به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط است، نمود پیدا می نماید، در حوزه پرورش دام در واحدهای دامی با رعایت اصول امنیت زیستی حسب مورد به صورت دوره ای (حداقل یک روز در هفته) برای اعمال نظارت بهداشتی و نه درمان تعریف شده است.

وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: به دلیل وسع اقتصادی کم دامداران، یک دامپزشک باید در چند جا خدمت رسانی کند در صورتی که برای انتقال نیافتن آلودگی هر دامپزشک باید برای بازدید صرفاً به یک دامداری برود.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران با بیان اینکه ما دامپزشکان به دلایل متعدد نظیر مدت و شاخه تحصیل و نوع دروس دانشگاهی، خود را در مقام یک پزشک می بینیم که باید درآمد خوبی داشته باشیم، اما متأسفانه حداقل دریافتی که قانون برای دامپزشکان تعریف نموده را دریافت می کنیم، توضیح داد: در سازمان نظام دامپزشکی انجمن مسئولین فنی بهداشتی و تکنسین ها را داریم که از حقوق مسئولین فنی و تکنسین ها دفاع می نماید.

وی گفت: شورای نظام دامپزشکی نیز صرفاً از حقوق دامپزشکان دفاع نمی نماید بلکه در دفتر هیئت بدوی به تخلفات صنفی که در بسیاری از زمینه ها و به خصوص در حوزه دارو و درمان ها، خسارت هایی که به دام ها وارد می گردد و شکایت صورت می گیرد، در چارچوب قانون و با ارائه سند و مدرک رسیدگی می نماید.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران با اشاره به اهمیت استعلام در بروکراسی اداری صدور و یا تمدید پروانه فراوری و بهره برداری توضیح داد: راه چاره ارائه شده سازمان نظام دامپزشکی برای تسریع در صدور پروانه، از سازمان نظام مهندسی آغاز می گردد که باید همه استعلام ها را جمع آوری نموده و برای سازمان دامپزشکی ارسال کند تا پروانه ها سریع صادر گردد و دوباره کاری صورت نگیرد.

گلپایگانی با بیان اینکه وقتی مردم به سازمان نظام مهندسی مراجعه می نمایند، فقط مختصات را به آنها می دهند، تاکید نمود: همزمان فرد به نظام دامپزشکی مراجعه، درخواستش را ثبت می نماید و بلافاصله بازدید کارشناسی نیز توسط کارشناسان انجام می گردد، این در حالی است که ما برای صدور پروانه به نقشه جانمایی، استعلام از محیط زیست و محیط اراضی احتیاج داریم از این رو باید منتظر بمانیم تا جواب استعلام ها ارسال گردد.

لزوم حذف استعلام های غیر ضروری در صدور پروانه های فراوری و بهره برداری

وی با اشاره به لزوم حذف استعلام های غیر ضروری بیان نمود: هر استعلامی به غیر از استعلام ها و دستورالعمل هایی که در قانون آمده، غیر قانونی است و اما استعلام هایی که در چارچوب قانون قراردارد و تعیین است باید انجام گردد و چیزی غیر از این را اجرا نمی کنیم.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران با بیان اینکه صرف اینکه کارشناس دامپزشکی زمین را ببیند و تأیید کند که در حوزه منابع طبیعی نیست، کفایت نمی نماید و ارائه استعلام مرجع ذیصلاح إلزامی است، تاکید نمود: سازمان بسته به استعلام هایی که می گیرد با آنالیز تمام جوانب و انطباق با ضوابط، در خصوص صدور و تمدید پروانه ها تصمیم گیری می نماید.

گلپایگانی در رابطه با طرفداری خود و هیئت مدیره اش از دامداران با اشاره به اهمیت حضور دامداران و دامپزشکان و رابطه متقابل آنها با هم گفت: اگر دامداران نباشند، قاعدتاً باید دنبال شغل دیگر برویم.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11234

به "لزوم افزایش امنیت زیستی در واحدهای دامی مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم افزایش امنیت زیستی در واحدهای دامی مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید