با منابع کشور کود تولیدوصادر می نمایند اما به کشاورز داخلی نمی دهند

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، محمود حجتی در مراسم ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی و شروع سال زراعی 98-97 اظهار کرد: در سال زراعی گذشته با تمام ناملایمات اقلیمی دستاوردهای خوبی را در زمینه فراوری کالاهای اساسی از جمله گندم، دانه های روغنی، شکر و ... به دست آوردیم. از جمله اینکه خرید گندم 500 هزار تن افزایش پیدا کرد.

با منابع کشور کود تولیدوصادر می نمایند اما به کشاورز داخلی نمی دهند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عده ای مدام عنوان می نمایند جمعیت افزایش پیدا نموده و ظرفیت های ما پاسخگوی جمعیت فعلی نیست، توضیح داد: بنده معتقد هستم و آمار و ارقام نیز نشان می دهد علم، تکنولوژی و ابزار دستاوردی را در اختیار ما قرار می دهد که بیشتر از تقاضا است، ما می توانیم با دانش و ابزار روز بهره وری آب را در گلخانه ها به 10 برابر افزایش دهیم در حالی که جمعیت 10 برابر نگردیده است.

حجتی افزود: از همه کشاورزان کشور و بهره برداران که علیرغم کمبودهای شدید اقدام به فراوری کردند تشکر می کنم.

کشاورزان ایرانی 80 میلیارد دلار محصول فراوری کردند

به گفته وی کشاورزان ایرانی قریب به 80 میلیارد دلار کالا به قیمت جهانی فراوری می نمایند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارزش بذر در بخش کشاورزی توضیح داد: ما هر چه در زمینه بذر سرمایه گذاری کنیم و هر چه به این نهاده بپردازیم باز کم است.

وی گفت: زمانی که می گوییم بذر، منظور نهال، بذر، نژاد اصلاح گردیده دام و طیور است که باید آن را در اختیار بهره بردار قرار دهیم تا به بهترین نحو فراوری را انجام دهد.

حجتی همچنین با اشاره به روش های افزایش بهره وری آب افزود: یکی از این روش ها توسعه نشاکاری است. ما نباید هیچ محدودیتی در فراوری نشا داشته باشیم، با توجه به صرفه جویی فوق العاده زیادی که نشاکاری در این زمینه دارد.

حجتی با اشاره به توسعه چشمگیر مکانیزاسیون کشاورزی از سال 92 تا کنون توضیح داد: برای مکانیزاسیون نباید حد قائل شویم.

وی خطاب به مسئولان حاضر در جلسه افزود: اگر حال کار کردن نداریم نباید عنوان با خودمان یدک بکشیم ولی زمانی که مسئولیتی را قبول می کنیم باید به استقبال حل مشکل برویم. هم مشکل و گرفتاری مردم زیاد است و هم بر سر اجرای برنامه ها مشکل وجود دارد. بنابراین با فرار کردن چیزی حل نمی گردد. مردم ما مسائل زیادی دارند اما بسیاری از این مسائل قابل حل است.

حجتی تاکید نمود: 80 درصد مسائلی که مردم در حوزه زمین دارند در وزارت جهاد کشاورزی قابل حل است و مسئولان مربوطه باید با جدیت به این مسائل رسیدگی نمایند.

انتقاد حجتی از پتروشیمی ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسئولان مربوطه با تاکید بر اینکه در رابطه با تامین نهاده های کشاورزی حساس و پیگیر باشید، افزود: از صفر تا صد این مسائل را پیگیری کنید این مسائل با تلفن و نامه قابل پیگیری نیست و این گونه پیگیری ها سودی ندارد. ما موظف هستیم تا حصول نتیجه کامل چشم از وظیفه ای که بر عهده ما نهاده گردیده برنداریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بخشی از مسائل از بیرون به ما تحمیل می گردد، گفت: چندی قبل متوجه شدیم در برخی مناطق کمبود کود وجود دارد، مساله از این قرار است که شرکت های پتروشیمی ذخایر کشور را می گیرند، تبدیل به کود نموده و سپس با ارز چند تومانی صادر می نمایند. وقتی هم می خواهند به کشاورز ما کود بفروشند، ندارند.

وی افزود: اینگونه که نمی گردد. 4.5 تا 5 میلیون تن کود اوره در کشور فراوری می گردد که دو میلیون تن آن را پتروشیمی ها قرار است به بخش کشاورزی بدهند که این همه اذیت می نمایند.

حجتی همچنین با اشاره به قیمت کالاهای اساسی افزود: قیمت نهاده ها را در بازار به دقت کنترل کنید اگر قرار است کنجاله سویا به دست مرغدار به قیمت 2400 تومان برسد باید همین مقدار باشد. قیمت ها باید روزانه کنترل و پیگیری گردد.

نهاده ای که با ارز دولتی وارد نگردیده نباید گران بدست مرغدار برسد

وی با بیان اینکه مرغ باید به قیمت مناسب در اختیار مصرف نماینده قرار بگیرد افزود: نهاده هایی که ارز 4200 تومانی دریافت می نمایند دلیل ندارد با قیمت های گران به دست فراورینماینده برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خوشبختانه هم اکنون التهابی در بازار های اساسی وجود ندارد گفت: اما در بازار برخی کالاها مسائلی وجود دارد و کوچکترین نوسانی ممکن است باعث التهاب در بازار کالاهای اساسی گردد. بنابراین باید در این زمینه به این کالاها دقت کنیم.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2641

به "با منابع کشور کود تولیدوصادر می نمایند اما به کشاورز داخلی نمی دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با منابع کشور کود تولیدوصادر می نمایند اما به کشاورز داخلی نمی دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید